dilluns, 28 de maig del 2012

Itinerari geogràfic per Mundet


· Exposeu breument l’activitat realitzada (8-10 línies) sobre els itineraris.

El nostre itinerari es centra al recinte de Mundet, on mitjançant una gimcana els alumnes tindran l’oportunitat de conèixer les escultures més característiques d’aquest espai.

A cada escultura els alumnes trobaran informació sobre aquesta i una pista amb una paraula clau, que a més, servirà per poder avançar fins al següent punt. En algunes escultures també trobaran preguntes on els alumnes només podran continuar la ruta si encerten la resposta.  La informació està emmagatzemada en codis QR, això vol dir que els nens i nenes hauran de tenir un element tecnològic amb una aplicació capaç de llegir els codis. Un cop finalitzat el recorregut, els nens hauran d’ajuntar i ordenar totes les paraules clau per desxifrar el missatge.



· Presenteu el vostre itinerari creat (nom de l’itinerari, tema, nombre

parades, i una imatge del plànol amb les parades).

Hem creat un itinerari centrat en el tema de les diferents escultures que podem trobar al Campus Mundet. El nom del nostre itinerari és “L’art a Mundet”. Per dur a terme aquesta activitat farem una cursa d’orientació que inclourà nou parades repartides per tot el campus, és a dir, nou codis QR, que inclouran la informació de cada escultura i una pista o pregunta.

Creiem que aquesta és una proposta engrescadora i diferent per tal de treballar l’art amb els alumnes. L’art no sempre resulta atractiu per tothom, però si en canvi el treballem mitjançant una activitat que integra, moviment, competició i treball en equip pot resultar molt més motivador per a ells.


Captura de la localització de les Llars Mundet, des de Google Maps.


Captura de l’itinerari “L’art a Mundet”, des de “Eduloc”



Enllaç amb la direcció web del nostre itinerari:



· Responeu a les següents preguntes de reflexió:

- Com a mestres de Medi natural, social i cultural, com valoreu la creació

d’itineraris com a pràctica escolar a l’aula? Quins aspectes positius hi

veieu des del punt de vista educatiu? Inclouríeu una activitat d’aquest

tipus dins la vostra programació d’aula? Per què?

Creiem que la creació d’itineraris a l’escola és una bona manera de conèixer l’entorn pròxim dels alumnes, en aquest cas coneixerien l’art que envolta el seu barri. Però a partir de la creació d’itineraris es poden treballar diferents aspectes com ara la geologia, la fauna, la flora, el recinte actual del mateix barri, recursos ambientals i generació de residus, entre d’altres. A més, com a mestres de medi natural, social i cultural, creiem que és interessant que els alumnes tinguin l’oportunitat d’observar amb els seus propis ulls aspectes i característiques del seu entorn que, sense sortir de classe no poden veure.

Des del punt de vista educatiu podem veure una gran motivació per part dels alumnes, degut al funcionament diferent de l’activitat respecte les que es realitzen normalment a l’escola. Els mateixos alumnes podran sortir a fora de l’escola per veure les parades que realitzaran durant el seu itinerari. D’altra banda, creiem que aquesta activitat propiciarà un treball col·laboratiu entre els membres del mateix grup, ja que han de ser capaços d’organitzar-se i si s’escau distribuir-se les parades adequadament per completar el recorregut més ràpid. A més a més, degut a la realització d’aquest itinerari, l’alumne tindrà unes vivències que construirà amb els seus companys, les quals podran propiciar amb un aprenentatge significatiu.

El fet d’incloure una activitat d’aquest caire dins d’una programació d’aula creiem que és una mica complicat, tot i pensar que és una bona manera d’aprendre significativament aspectes de la vida quotidiana, que sobretot afecten al medi natural, social i cultural. Realitzar un itinerari requereix una dedicació extra quant a temps, recursos, etc. i tenir molt clar el tema que es treballarà durant tot l’itinerari, que potser les escoles no estan disposades a acceptar.  Però això no ens farà canviar d’opinió, aquest tipus d’activitats serien una manera d’atendre els estils d’aprenentatge cinestèsics que tinguem dins l’aula, i si aquest mètode fa que els alumnes estiguin més motivats per aprendre, considerem que és un aspecte molt positiu per començar a treballar-hi i, donar així, resposta a tots els models d’aprenentatge.



- Quin tipus d’itinerari se us acudeix treballar amb alumnes de Primària

tenint com a objectiu que coneguin correctament el seu entorn més

proper?

 Hi ha una àmplia gamma d’itineraris des dels quals podem tractar de treballar l’entorn més proper dels alumnes. La llibertat que aquests ens donen per escollir un tema a tractar ens obra una porta plena de possibilitats.

Els itineraris destinats a recorreguts més llargs com ara, dissenyar un itinerari de com arribar des de l’escola fins al poble on viu algun alumne de fora de la ciutat, es destinen preferiblement a cicle superior. En aquest cas, el nostre objectiu seria treballar l’entorn més proper dels nostres alumnes, per tant, si treballéssim amb alumnes de cicle inicial, podríem demanar a cada alumne que dissenyi un recorregut que comprengui com a origen “l’escola” i com a destí “casa seva”, fent-ho tot sobre el plànol de la seva ciutat. Però si triéssim la aquesta tipologia d’itinerari entraríem, possiblement, en un conflicte a l’aula si el volguéssim realitzar, ja que no seria just que féssim un únic recorregut i els altres no.

Per tal de no situar-nos en un extrem, volem proposar un itinerari que permeti als alumnes de cicle superior la realització d’un itinerari per conèixer el seu entorn més proper.

Per aquest motiu, creiem que és més encertat que aprofitéssim sortides a algun edifici públic com ara, una visita al teatre per veure una obra teatral. En aquest cas els alumnes haurien de disposar-se en petits grups, els quals proposaran una ruta diferent cadascun amb diverses maneres d’accedir al destí (diferents tipus de transports públics i diferents camins). Un cop els alumnes presentin el recorregut sobre el plànol, la professora pot introduir diverses pistes al llarg del camí que finalment decidiran fer per votació, ja que si decidim fer-los tots necessitaríem un professor per cada grup. Aquest joc de pistes aniria destinat a anar proporcionant pistes sobre quina obra teatral van a veure; o diferents aspectes relacionats amb la geografia, que els alumnes podran anar observant durant el recorregut (parcs, arbres, edificis comunitaris, vies de comunicació, etc.) i fer-ne un recull a la reflexió posterior a la sortida; o bé contemplant els dos criteris.



- Imagineu que per aquest itinerari heu de dissenyar unes activitats

prèvies i unes de posteriors a la realització pròpia de l’itinerari. Quins

tipus d’activitats plantejaríeu?

Com a activitats prèvies, plantejaríem les següents:

Sessió número 1
Sessió número 2
Sessió número 3
Sessió número 4
Exploració de coneixements previs
Explicació teòrica de l’activitat
Sessió pràctica cursa d’orientació
Sessió pràctica de treball amb codis QR


Sessió número 1: EXPLORACIÓ DELS CONEIXAMENTS PREVIS DELS ALUMNES.
Aquesta sessió la dedicaríem a obtenir informació dels coneixements previs dels alumnes. Primerament, plantejarem un recurs audiovisual, tipus power point, vídeo o imatges, que estimulin els coneixements previs dels alumnes sobre el contingut teòric ( en aquest cas ‘’l’art de Mundet’’). Després realitzarem una pluja d’idees a la pissarra sobre els continguts ( concretament, el funcionament dels codis QR, curses d’orientació...) i un cop obtinguts els coneixements més rellevants dels alumnes, anirem desmuntant els conceptes erronis substituint-los per nous més verídics, enllaçant-los amb els esquemes de coneixement dels alumnes.

 Sessió número 2: EXPLICACIÓ TEÒRICA DE L’ACTIVITAT
Després de l’obtenció dels coneixements previs, el docent haurà de recolzar-se amb els coneixements més rellevants dels nens, per així ensenyar conceptes nous més amplis i elaborats. Plantejarem una sessió teòrica, segons les mancances dels alumnes, les necessitats d’aprenentatge del moment (detectades en la sessió anterior), i la pràctica en la realització d’aquest tipus d’itineraris o els conceptes, en aquest cas del art.

Sessió número 3: CURSA D’ORIENTACIÓ
Aquesta sessió ens servirà com a mestres per analitzar la pràctica dels alumnes en la realització d’aquesta activitat en concret. Podem realitzar una cursa d’orientació d’un nivell més baix que l’activitat central, per veure com els nens es desenvolupen practicant l’activitat. En cas de que no realitzessin amb èxit l’ activitat, podríem demanar suport al mestre d’ Educació Física, perquè també treballi el tema des de la seva àrea curricular.

Sessió número 4: PRÀCTICA AMB CODIS QR
Finalment, la última sessió prèvia a l’activitat la dedicaríem a realitzar una pràctica de treball amb codis QR, del tipus joc, motivant, per tal de que assoleixin el funcionament i agafin pràctica aquells alumnes que no han tingut la possibilitat de aprendre-ho fora de l’escola.

 I com a activitats posteriors plantegem les següents:

Sessió número 1
Sessió número 2
Avaluació grupal de l’activitat
Realització de l’activitat amb més dificultat


Sessió número 1: AVALUACIÓ GRUPAL DE L’ACTIVITAT
Aquesta sessió la dedicaríem a avaluar els resultats de l’activitat central, de la realització de l’itinerari. Plantegem fer-ho de manera grupal, ja que l’activitat no la hem plantejat a nivell individual, i ens sembla més encertat. Podríem posar l’activitat en comú, les dificultats que s’han trobat els grups al realitzar l’itinerari etc. També ens serviria per acabar de resoldre els últims dubtes, i créixer com a docents millorant l’activitat per la següent vegada que la realitzem.

Sessió número 2: REALITZACIÓ DE L’ACTIVITAT AMB MÉS DIFICULTAT
Finalment, proposem una activitat amb més grau de dificultat. La realització de l’itinerari contrarellotge, a nivell individual, o amb més elements teòrics poden ser uns recursos útils per incrementar la dificultat. Serà molt important per això, tocar de peus a terra i plantejar una activitat realitzable, que no es distanciï massa de l’activitat principal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada