dilluns, 30 d’abril del 2012

Camps d'Aprenentatge



a.       Què són els camps d’aprenentatge?

Els Camps d'Aprenentatge (CdA) són una xarxa de serveis educatius del Departament d'Educació que ofereixen al professorat i als centres docents la possibilitat de desenvolupar projectes de treball per a l'estudi i l'experimentació en contextos singulars de Catalunya, per tal que l’alumnat assoleixi objectius d’aprenentatge relacionats amb l’estudi del medi. 


 
b.      On estan ubicats dins de Catalunya?

Actualment hi ha setze camps d’aprenentatge situats a diverses comarques de Catalunya, vegem-los: Alt Berguedà (Berguedà), Bages (Bages), Barcelona (Barcelonès), Can Santoi (Baix Llobregat), Delta de l'Ebre (Montsià), Empúries (Alt Empordà), Garrotxa (Garrotxa), Granja escola de Juneda (Garrigues), Monestirs del Cister (Conca de Barberà), Montsec (Montsec), Noguera (Noguera), Pau Casals (Baix Penedès), Ripollès (Ripollès), Ciutat de Tarragona (Tarragonès), Vall de Boí (Alta Ribagorça) i Valls d'Àneu (Pallars Sobirà).


 
c.       A qui van dirigits?

Els CdA s'adrecen principalment a alumnes d'Educació Primària, de Secundària, dels Cicles Formatius i del Batxillerat dels centres educatius de Catalunya. En cas excepcional, condicionat a projectes de treball concrets i a la disponibilitat del CdA, es podran atendre centres educatius públics de fora de Catalunya.


d.      Quina és la seva oferta educativa?

És difícil concretar quina és la oferta educativa dels camps d’aprenentatge, ja que cadascun té la seva pròpia oferta. Per això hem volgut adjuntar-vos el link on podeu consultar aquest àmbit a cadascun dels centres d’aprenentatge que hem concretat al punt “b”: http://www.xtec.cat/web/serveis/serveis/cda/oferta.


e.       Com es sol·licita una inscripció i quines quotes tenen?

Les sol·licituds es realitzen del 15 al 31 de maig de cada curs acadèmic a través d’una aplicació en línia que trobarem enllaçada a la mateixa pàgina de xtec. Un cop el CdA valori les sol·licituds rebudes i assignin les estades que poden atendre, els centres docents implicats lliuraran un full d’inscripció definitiva. A la mateixa pàgina d’xtec trobarem els enllaços dels formularis per realitzar aquesta inscripció segons el centre corresponent.

Les quotes de manutenció i activitats acordades per al curs acadèmic 2011-2012 és la següent:

Pensió completa (allotjament i manutenció)
23,30 €
Mitja pensió
18,00 €
Dormir i esmorzar
11,40 €
Àpat addicional (dinar o sopar)
7,00 €
Sortida d’un dia (sense allotjament)
1,00 €

Us facilitem el link des d’on es poden consultar les condicions i requisits que demanen als centres escolars per tal de poder accedir a la seva oferta educativa i els diferents formularis i enllaços que acabem de comentar: http://www.xtec.cat/web/serveis/serveis/cda/inscripcio.

f.      Quins recursos i materials ofereixen?

Els professionals dels camps d'aprenentatge elaboren materials didàctics interactius (quaderns de treball, aplicacions informàtiques, Web Quests, etc.) i els ofereixen com a suport a l'educació en el mateix centre educatiu.

En aquest enllaç tenim un exemple d’alguns dels materials i recursos didàctics que té al seu abast el camp d’aprenentatge de la Vall de Boí: http://www.xtec.cat/cda-valldeboi/pagina3.html.

Potser del recurs que menys hem sentit a parlar és “el Quadern Virtual”. Per això adjuntem un enllaç per aquells que estiguin interessats en aprendre més, on podem trobar una biblioteca de quaderns: http://clic.xtec.cat/qv_biblio/act_list.jsp.

           Llistat dels camps d’aprenentatge:

Camp d’aprenentatge de l’alt Berguedà:

El camp d’aprenentatge del Berguedà ofereix diversos projectes relacionats amb els rius, els boscos, els fong, el relleu, la topografia, l’orientació amb brúixola i GPS, la geologia, el sistema càrstic del naixement del Llobregat, el paisatge i el coneixement de l’entorn.
Són projectes destinat als diferents cicles de primària, a la secundària i batxillerat. Les activitats tenen una durada entre tres i cinc dies.


Camp d’aprenentatge de Can Santoi

Aquest camp d’aprenentatge duu 8 projectes enfocats per cicle mitjà i superior de primària, secundària, batxillerats i cicles formatiu de grau mig. Els projectes són els següents:
  • Relleu i territori: orientació a la muntanya, itinerari amb GPS, anàlisi del paisatge, els usos del sòl, la torre de Collserola.
  • El temps meteorològic: observació, mesura i predicció del temps.
  • Geologia: les roques sedimentàries, les dinàmiques de vessant: el fenomen de "les Escletxes", risc d'inundació.
  • El món vegetal: les criptogrames; les comunitats vegetals: l'alzinar, la brolla, el bosc de ribera; els fongs.
  • Dinàmica dels ecosistemes: la riera, un ecosistema; introducció a l'ecologia del sòl: gestió forestal sostenible.
  • Recursos del medi i sostenibilitat: el cicle de la matèria a la natura, l'energia solar i les seves aplicacions.
  • El modernisme: la colònia Güell, la mançana de la discòrdia i la Pedrera (Barcelona), el Parc Güell (Barcelona); les obres de Jujol a Sant Joan Despí.
  • El patrimoni històric: El Molins de Rei medieval: castells, masies i ermites.

Per més informació: http://www.xtec.cat/cda-cansantoi/

Camp d’aprenentatge de  Juneda

Els temes que treballen són els següents:
  • La cria dels animals de granja, alimentació i control de producció.
  • L'apicultura: insectes pol·linitzadors, productes del rusc i l'explotació d'una arnera.
  • L'hort: producció d'hortalisses i planter.
  • La transformació del aliments làctics, carnis i vegetals. Farines, pastes i productes panificables. Les fermentacions. Conservació dels aliments. Producció artesana i industrial dels aliments.
  • Tipus d'agricultura. Explotacions ramaderes i agrícoles d'alta producció.
  • Estudi del paisatge rural: Juneda, del secà al regadiu. Models de transformació d'un territori.
  • Canal d'Urgell: cultius, distribució de l'aigua i ús dels recursos hídrics.
Els seus tallers son recomanables per treballar amb alumnes d’educació primària o d’educació secundària obligatòria.
Per més informació podeu consultar: http://www.xtec.cat/cda-juneda/

Camp d’aprenentatge de la ciutat de Tarragona

En aquest camp d’aprenentatge treballen diversos projectes relacionats amb la pròpia ciutat.
  • Tarraco a l'època romana: formes de vida i explotació del territori.
  • La Tarragona medieval: arquitectura, urbanisme i població; la catedral: arquitectura, simbologia i el museu diocesà; tallers del retaule, d'escriptura i del vitrall.
  • Tarragona urbana: ecologia, les formes de vida rural i l'habitatge del s. XVIII.
  • Tarragona marítima: el port comercial i el de pesca.
  • La indústria química al Camp de Tarragona.
Destinats al cicle mitjà i superior d’educació primària, secundària obligatòria, Batxillerats i cicles formatius.

Per més informació: http://cdatarragona.net/

Camp d’aprenentatge La Garrotxa

Aprofitant la situació geogràfica els seu projectes tracten els següents temes:
  • Vulcanisme: la cubeta olotina, els cons volcànics, els afloraments basàltics i els materials sedimentaris.
  • Les comunitats vegetals: la fageda, el bosc de ribera, l'alzinar i la roureda.
  • Els rastres de la història: una via romana a Capsacosta, Santa Pau i Besalú medievals.
  • Descoberta de la ciutat d'Olot: geologia urbana i depuradora d'aigües.
  • El parc de la Pedra Tosca: l'aigua com a recurs a Sant Joan les Fonts.

Aquests projectes estan destinats alumnes de cicle superior de primària o alumnes que cursin l’ESO.

Per més informació: http://www.xtec.cat/cda-garrotxa/

Camp d’aprenentatge de la Noguera

Àmbits educatius que treballen:
  • El cel: reconèixer ocells a l'embassament de Sant Llorenç de Montgai, empremtes d'aus, morfologia dels ocells.
  • La terra: comprendre el paisatge, vegetació i fauna a l'embassament de Sant Llorenç de Montgai, geologia de La Noguera.
  • L'aigua: l'aprofitament antròpic de l'aigua embassada.
  • La història: el mètode d'investigació arqueològica, el patrimoni històric, la prehistòria, terra de frontera a l'edat mitjana.
Destinats als alumnes d’educació infantil i primària, alumnes d’educació secundaria obligatòria i Batxillerats.

Per més informació: http://www.xtec.cat/cda-noguera/

Camp d’aprenentatge Empúries

Projectes que duu a terme:
  • Empúries: ruïnes greco-romanes, la ceràmica, l'arqueologia, el sistema dunar, el nucli antic de l'Escala.
  • Terraprim d'Empordà: la llegenda de la comtessa de Molins, el terraprim, la societat rural pre-industrial.
  • Montgrí: usos i manifestacions de la pedra calcària, el castell del Montgrí.
  • Aiguamolls: l'Empordà a vol d'ocell, els aiguamolls de l'Alt Empordà, passat i futur de la zona.
  • Cap de Creus: meteorologia, geologia, botànica i cultura a l'extrem oriental de la península Ibèrica.
Destinataris: Cicle mitjà i superior d’educació primària, educació secundària obligatòria i Batxillerat.
Per més informació podeu cercar en: http://www.xtec.cat/cda-empuries/

Camp d’aprenentatge de la Vall de Boí

Àmbits educatius que es poden treballar en aquest camp d’aprenentatge:
  • Hidrobiologia: físico-química, comunitats, cabals.
  • Geologia: riscos i impactes.
  • Els ecosistemes forestals: biomassa, producció, pigments, bosc caducifoli, fruits i bolets.
  • Itineraris didàctics: el Parc Nacional d'Aigüestortes i altres valls ribagorçanes.
  • Cartografia: topografia i tècnica del GPS.
  • Meteorologia.
  • El romànic de la Vall de Boí.
  •  
Adequat pels alumnes de cicles superior de primària, tota la secundaria i cicles formatius. 


Camp d’aprenentatge de Barcelona

Treballen diversos projectes:

  • De Bàrkeno a Barcelona: recorreguts per la història de Barcelona: romana, medieval, industrial, olímpica. El modernisme: context històric, patrimoni arquitectònic i artístic. 
  • Barcelona, una ciutat per viure: El paisatge urbà: panoràmica de la ciutat, el plànol, el Pla Cerdà. Les persones: diversitat social i cultural. Biodiversitat: la fauna i la flora urbanes. Mobilitat: mitjans de transport, el trànsit
  • El funcionament de Barcelona: Mercaderies: infraestructures d'aprovisionament (port, aeroport, mercat central) i petit comerç. Aigua: el cicle urbà. Energies: generació, distribució i consum. Medi Ambient: contaminació, gestió de residus.

Destinats al cicle mitjà i superior d’educació primària i educació secundària obligatòria.


Camp d’aprenentatge de les Valls d’Àneu

En aquest camp  podem treballar els següents àmbits educatius :
  • Orientació: brúixola, mapa i GPS.
  • Parc Natural de l'Alt Pirineu: la mollera d'Escalarre.
  • Romànic i simbologia religiosa: l’església de Sant Just i Pastor de Son, de Sant Pere del Burgal i de Santa Maria d'Àneu; l'arc de mig punt.
  • Parc Nacional d'Aigüestortes i estany de Sant Maurici: els espais protegits, els mamífers, el relleu glacial, les allaus i les tarteres.
  • L'avetosa del Gerdar de Sorpe: la gestió del bosc.
  • Vida tradicional al Pallars: l'habitatge, la vida domèstica a casa Gassia, jocs tradicionals, les salines de Gerri de la Sal.
  • L'aigua: el riu, la depuradora.
  • Descoberta d'Esterri.
Destinataris : últims cicles de l’educació primària i l’educació secundària obligatòria.


Camp d’aprenentatge de Monestirs dels Cister

Àmbits educatius que podem treballar en aquest camp :
  • Activitats a l'entorn dels monestirs: El monestir cistercenc: vida, arquitectura, iconografia, simbologia i matemàtica, els oficis.
  • L'edat mitjana: les viles, les esglésies, els castells, la música, la dansa i els jocs.
  • Activitats mediambientals: Estudi d'un paisatge: treball sobre rastres, els sons dels bosc, estudi de la fauna.
  • Agricultura: la vinya, els cellers modernistes, el conreu a la Conca i l'Alt Camp.
Destinataris : cicle mitjà i superior d’educació primària, educació secundaria i cicles formatius.

Si voleu cercar més informació: http://www.xtec.cat/cda-monestirs/

Camp d’aprenentatge de Bages

Els temes que es tracten en aquest camp d’aprenentatge:
  • La ciutat: Itineraris urbans.
  • L'aigua: itinerari per la Sèquia, la vida en una gota d'aigua, potabilitzadora d'aigües, depuradora d'aigües residuals, la contaminació de Vallfrondosa. El centre de l'aigua de Can Font.
  • Els residus: l'abocador de residus i la planta de compostatge, l’eco compra, cada residu al seu lloc, la planta de reciclatge de frigorífics.
  • La masia: la casa de la Culla, la vinya i el vi, l'hort i els fruiters, la granja.
  • El bosc: itinerari pel Parc Natural de Sant Llorenç del Munt, el bosc cremat i la regeneració.
  • La geologia: la muntanya de sal de Cardona, la maleta de la sal, els materials geològics i les seves aplicacions, itinerari geològic i taller de fòssils, geologia urbana.
Destinataris: 1 dia: cicle inicial i mitjà d’educació primària. Per les activitats de més d’un dia: cicle superior d’educació primària, ESO, cicles formatius Batxillerat.

Per més informació: http://www.xtec.cat/cda-bages/

Camp d’aprenentatge del Delta de l’Ebre

Projectes educatius que duen a terme:
  • El riu: l'Ebre, un riu mediterrani que ha d'arribar al mar; conèixer l'Ebre a la desembocadura; conèixer l'Ebre a l'Assut; conèixer l'Ebre a l' illa dels Bous; Tortosa, port i pont
  • Arrossars i llacunes: un dia pel delta; una volta a la bassa, en bicicleta; l'arròs i el sector primari al delta; l'arrossar, un ambient aquàtic; els ecosistemes aquàtics del delta de l'Ebre.
  • Els ambients marins: la badia dels Alfacs; la mar de dins i la mar de fora; els últims espais naturals del delta.
  • Els pobles de la costa: descobrim La Ràpita; La Ràpita, platja i port; en tren a l'Ampolla, un poble de la costa.
  • Els ambients de Plana i Muntanya: de l'olivera a l'oli; el vol de l'esparver: descoberta de la comarca del Montsià; el Montsià, una muntanya mediterrània; Cardó, la vall amagada; pugem al Port.
A qui va dirigit? Cicle superior d’educació primària, ESO, Batxillerats i Cicles formatius.

Per més informació: http://www.xtec.cat/cda-delta/

Camp d’aprenentatge del Montsec
Els principal àmbits de treball del CdA són l'astronomia i la geologia, sense oblidar altres aspectes de l'entorn social i natural del CdA com per exemple la col·legiata de Sant Pere d'Agulló, la calçada romana, o l'ornitologia i els arbres monumentals.

Aquestes activitats van dirigides alumnes de cicle mitjà i superior d’educació primària , ESO, cicles formatius i Batxillerats.

Podeu consultar la web per a més informació: http://www.xtec.cat/cda-montsec/

Camp d’aprenentatge del Ripollès

Hi ha una gran varietat de projectes per treballar:
  • El romànic a la comarca del Ripollès: els monestirs i les esglésies romàniques al Ripollès. Arquitectura, pintura i escultura. Tallers.
  • Natura i medi ambient: itineraris de natura. Tallers: la vegetació, enregistrar sons al camp, observació i identificació d'ocells. Reconeixement de minerals.
  • Activitats socioculturals: scriptòrium de Ripoll (visita i taller), la Farga Palau de Ripoll, el Museu del Pastor de Toses, descoberta de Ripoll, el poble i les mines d'Ogassa i Surroca, el Molí Petit, descoberta de Planoles, els Oficis al Ripollès.ç
  • Itineraris i activitats d'orientació: Itineraris d'orientació. Tallers: d'orientació, la brúixola, interpretació de mapes topogràfics, GPS.
Va dirigit als estudiants d’educació primària i secundària obligatòria.


Camp d’aprenentatge de Pau Casals

Els àmbits educatius que treballa aquest camp d’aprenentatge són els següents:
  • Música: vivim Pau Casals; la volta al món amb dos violoncels; descobrim el violoncel.
  • Natura: El llac, el riuet i el mar; la vinya i el vi.
  • Sociocultural
  • Àngel Guimerà i el conte de pirates.
  • Paisatge rural, paisatge urbà.

Destinataris: Educació Primària, Educació Secundària i Cicles formatius de grau mig.

Per més informació: http://www.xtec.cat/cda-paucasals/

Entorn d’aprenentatge de Tuixent

  • Activitats que realitza:
  • Visita al Museu de les Trementinaires
  • Visita al Jardí Botànic de les Trementinaires
  • Descoberta de Tuixent - Gimcana orientativa amb brúixola
  • Visita a la explotació ramadera de Cal Sinca
  • Itinerari naturalista a la Carrerada d'en Miquel
  • Descoberta dels bolets
  • Pràctica d'esquí de fons (amb suplement)
Activitats destinades per educació primària i secundaria obligatòria.


Entorn d'aprenentatge de Sebes i Meandre de Flix 

Duen a terme dues activitats molt interessants:
  • Observació de la natura i el medi: la Reserva Natural de Sebes i Meandre de Flix, ecosistemes, cicle de l'aigua, el bosc de ribera, anellament científic, projecte de reintroducció de la cigonya blanca a les Terres de l'Ebre, les papallones diürnes, seguiment de rastres, gestió d'aiguamolls amb els cavalls de la Camarga, conreu de l'olivera.

  • Conscienciació i protecció de l'entorn: relació home i natura, les modificacions de l'entorn, el nostre passat ibèric, el Camí de Sirga, la indústria química a Flix, el tractament d'aigües residuals urbanes (EDAR), energies renovables (planta fotovoltaica), la recuperació d'un espai contaminat, el carlisme a Flix i la batalla de l'Ebre.

Activitats enfocades per: educació primària i educació secundària obligatòria.
Per més informació: http://www.xtec.cat/eda-flix/



  •       Ara imagineu que sou mestres de cicle inicial de Primària i que voleu organitzar una sortida amb els vostres alumnes en un camp d’aprenentatge. Esteu treballant el coneixement de l’entorn (medi natural i social), les feines del camp i la vida rural. Penseu i indiqueu a quin camp d’aprenentatge aniríeu i per què.

Per a treballar el coneixement de l’entorn, les feines del camp i la vida rural hem pensat amb el camp d’aprenentatge la Juneda, ja que conté un programa d’estades a la granja escola basades en la realització de tallers i itineraris. Els àmbits que es treballen són propostes que fan comprendre els processos de producció i transformació d’aliments, a través de la vivència, el treball manual i l’experimentació. Els itineraris ens mostren la realitat del món rural i configuren lligams per poder comparar els processos artesanals amb la producció industrial agroramadera.

En aquesta granja-escola ens conviden a descobrir el món rural a partir del treball del cicle de la granja. Nosaltres ens hem centrat en la vida rural i, per tant, com activitat principal hem trobat “El paisatge rural” que es basa en els següents criteris:
1        Estudi del paisatge agrícola-rural i les seves principals característiques.
2      El paisatge rural com a  sistema obert, canviant i viu, en equilibri amb altres sistemes.
3   Treball de recerca sobre la salut de l’ecosistema agrari de la zona.
4      Descoberta i estudi dels cultius de regadiu i de secà de la zona.
5      Els camps: la seva distribució en el territori.

A més, podem trobar altres activitats com la cria dels animals de granja, l’apicultura, l’hort, la transformació dels aliments, els tipus d’agricultura i el canal d’Urgell. Per mitjà d’aquestes activitats podrem treballar amb els alumnes de cicle inicial les feines del camp i el coneixement de l’entorn.
Trobareu tota la informació necessària a la pàgina web indicada:


  • I si fóssiu mestres de 6è d Primària (cicle superior) i volguéssiu treballar temes de orientació en    l’espai? A quin camp d’aprenentatge aniríeu. Per què en aquest i no en un altre?

El camp d’aprenentatge de les Valls d’ Àneu ofereix una ruta d’uns 15m d’anada i uns 15m de tornada, ideal pel físic dels nens de primària. En aquesta ruta s’hi fa una activitat d’orientació, on preval el reconeixement de pics i localitzacions properes mitjançant mapes amb els seus punts cardinals, brúixoles, GPS...

El camp d’aprenentatge "coneix l’entorn del meu poble 2010-2011" també ofereix un seguit d’activitats relacionades amb la ubicació i la localització per mitjà del GPS. Però pel nostre parer creiem que es centra massa en les noves tecnologies descuidant les tècniques d’orientació tradicionals com les brúixoles, els mapes etc.

 
El camp d’aprenentatge de Can Santoi ens ofereix una gran varietat d’activitats:

Enllaç del camp de treball: http://www.xtec.cat/cda-cansantoi

El camp d’aprenentatge de Can Santoi  és sense dubte el camp on duríem els nostres alumnes si volguéssim treballar temes d’orientació en l’espai, ja que creiem que ofereixen un gran ventall d’activitats adaptades a diferents nivells i fent us de diferents materials d’orientació en l’espai com: GPS, mapes topogràfics, brúixoles, curvímetres, podòmetres, cartografia de la zona, càmeres fotogràfiques, etc.

Concretament, dins d’aquest camp d’aprenentatge triaríem un dels dos itineraris d’orientació. Hi ha un pel cicle superior de primària i un per l’ESO, que podríem practicar amb els nostres alumnes de primària si aquests tinguessin un bon nivell d’orientació, o ja l’han treballada anteriorment en altres àrees curriculars com per exemple: educació física.
L’itinerari d’orientació grau superior de primària, Can Santoi: http://www.xtec.cat/cda-cansantoi/act_ori_csp.htm

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada